Proaktywność – najważniejsza cecha kandydatów w dobie rynku zmian


W dobie rynku zmian, większym zaangażowaniem wykazać musi się nie tylko kadra managerska, ale również wszyscy pracownicy. Dzięki połączeniu sił łatwiej będzie sprostać nowym wyzwaniom, przed którymi stanęły przedsiębiorstwa. W momencie gdy szukamy nowego członka zespołu, bardzo ważne jest, aby od początku wykazywał się inicjatywą i skupiał się na szukaniu rozwiązań. Dzięki takiej postawie wzmocni zespół. Zastanówmy się  zatem, w jaki sposób rekrutować proaktywnych kandydatów?

Czym jest proaktywność?

To nic innego, jak przejmowanie inicjatywy. Osoby proaktywne są dla pracodawców rozwiązaniem problemu, nie zaś problemem. Przejmują inicjatywę i zgodnie z prawidłowymi zasadami, robią wszystko, co trzeba, aby dobrze wykonać pracę. Tacy pracownicy uznają odpowiedzialność za to co się dzieje i nie zrzucają winy za swoje zachowanie na okoliczności, warunki czy uwarunkowania. 

W jaki sposób podczas rozmowy kwalifikacyjnej możemy zweryfikować, czy mamy do czynienia z kandydatem przejmującym inicjatywę?

1.Zwracaj uwagę na język wypowiedzi kandydata

Przeanalizuj język w którym kandydat formułuje odpowiedzi, zwłaszcza gdy został wyprowadzony z równowagi lub odpowiada o sytuacjach dla niego niewygodnych. Osoby reaktywne często winę za swoje niepowodzenia zrzucają na okoliczności lub inne osoby. Na pytanie o przyczynę szukania nowego zatrudnienia, często odpowiadają, że “jego obecny szef stawia zbyt wysokie wymagania”, “nie mógł dogadać się z szefem”, czy “sytuacja rynkowa sprawiła, że nie realizował wymaganego targetu”. 

2. Zapytaj czy kandydat zapoznał się z informacjami na temat Twojej firmy

Osoby proaktywne są odpowiedzialne za swoje wybory, dlatego wiedzą, że bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. Dlatego z pewnością zapoznają się z ogólnodostępnymi informacjami o Twojej firmie. Jeżeli ktoś z kręgu ich znajomych jest zatrudniony w Twojej organizacji, z pewnością skontaktują się z tym pracownikiem, by dowiedzieć się jak najwięcej. Dodatkowo kandydaci wykazujący się inicjatywą, być może już podczas wstępnej rozmowy przedstawią swoje pomysły dotyczące usprawnienia pewnych obszarów działalności Twojej firmy.

3.Zadaj pytanie dotyczące rozwiązania jakiegoś problemu

Kandydaci przejmujący inicjatywę odpowiadając na to pytanie poczują się jak ryba w wodzie. Oczywiście, nie musi to oznaczać, że od razu podsuną idealne rozwiązania. Istotny jest jednak sposób myślenia i sama próba podjęcia działania.

4. Daj kandydatowi możliwość zadawania pytań

Osoby proaktywne będą z pewnością zainteresowane możliwością rozwoju w Twojej organizacji. Nastawione są na szukanie nowych wyzwań, dlatego samorozwój jest dla nich ogromną motywacją. 

5. Zapytaj o zainteresowania i działania w innych organizacjach

Osoby proaktywne angażują się nie tylko w pracę, ale również w inne aspekty swojego życia. Dlatego często biorą udział w różnych akcjach charytatywnych, działają w radach rodziców, aktywnie spędzają czas wolny. Ważny jest dla nich rozwój osobisty, dlatego czytają książki bądź biorą udział w szkoleniach.

6. Zaproponuj wykonanie prezentacji jako zadania testowego

Już samo wykonanie zadania testowego świadczy o tym, że kandydat wykazał się inicjatywą. Istotny jest również sposób wykonania zadania. Kandydat proaktywny potraktuje zadanie testowe jako szansę i będzie chciał jak najlepiej ją wykorzystać. Nie zdziw się, jeżeli osoba ta przed przystąpieniem do realizacji powierzonego jej zadania zadzwoni, aby dopytać Cię o szczegóły. 

Weryfikacja proaktywności kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie należy do łatwych zadań. Po pierwsze, każdy kandydat stara się dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, po drugie, jest to sytuacja stresująca. Bardzo ważnym zadaniem rekrutera jest zadbanie o atmosferę spotkania, która pozwoli osobie szukającej pracy poczuć się swobodnie. Warto więc podczas procesu rekrutacji rozważyć wsparcie proponowane przez agencję rekrutacyjną, szczególnie, gdy do naszego zespołu szukamy osób na wyższe stanowiska.